Sunday, January 11, 2009

SOLAT JENAZAH SELOK2 NYA DARI KELUARGA SENDIRI

Assalamualikum...

Disini sy ingin berkongsi sedikit pengetahuan dgn saudara,saudari yg melayari blog sy ni...Sebut tentang JENAZAH ialah hari dimana kita telah pun meniggalkan alam nyata dan pergi kealam akhirat...sy x cite pasal akhirat sbb sy rase ka blog ni dah ade..anda boleh bc lah insyaAllah..

Disni ape yg sy nak bg tau..ialah menguruskan jenazah...ape yg kite lihat sekarag kebanyakan jenazah diuruskan oleh imam ustaz yg berpengalam..dan juga di bantu oleh saudara mara,sahabat handai..tp sy x cite care2 cmne nak uruskan..jgn pelik ayat sy ni..

Ape yg sy ingin ingakan kepada kita sume..Jenazah dr keluarge kita sebaik2 nye di IMAM kan oleh dari kalangan keluarga kita sendiri..ape yg kita lihat sekarang..kebanyakan jenazah dari keluarge kite di imamkan oleh imam atau pun bilal...xsalah imam tau bilal atau org berilmu jd imam..kene paham maksud sy ni..se elok2 nye..mane sanak saudara kite..kadang2 tu sy sendiri lihat sedaremara kite,kadang2 ayah,anak,suami kepada jenazah itu tidak mengikuti solat jenazah..ya allah..kenape perkara ini boleh berlaku..fikirkan lah sejenak..kadang2 tu yg datang ziarah MasyaAllah cukup ramai..beratus org..Tp bile sampi solat Jenazah..10 org..ape yg berlaku zaman skrg..

Adakah mereka tidak tahu Solat jenazah??ya Allah..islam itu Mudah..pelajarilah..InsyaAllah selagi kite mencari ilmu,Allah akan sentiasa membantu kita..

Bile sy fikirkan balik..Dimana perginya seorang SUAMI untuk jenazah ISTERINYA..Dimana perginya seorang AYAH untuk jenazah ANAK2 nya..Dimana pergi ANAK2 untuk jenazah IBUBAPANYA..Dimana pergi ABANG2 untuk jenazah ADIK2 nye...Dimana pergi ADIK2 nya untuk jenazah ABANG dan AKAK2 nya...

Jika kita sudah berkhwen ajarkan lah anak2 kite solat jenazah..tak susah pun..

InsyaAllah sy akan post kan cara2 solat Jenazah..

sy mengikatkan diri sy dan Anda semua..Fikirkan lah..jika kita jenazah itu..memang x salah imam atau bilal mengimamkan jenazah keluaga kite..tp seelok2 nye kite..fikir2 lah sejenak...

Jika sy ade tersalah kata sy mohon maaf..minx tegor2 lah ye..sy ni pun daif lg..byk yg xtau lagi..yang baik sume dari Allah segala kekurangan sumenya dari sy..

Wassalam..

No comments: