Wednesday, March 4, 2009

Keluarga Bahgia..

Assalamualaikum..

Emm..terase pulak hati ini nak berkongsi tentang keluarga bahagia apebila mendapat ilham dari seseorng.Untuk mendapatkan keluarga bahagia tidak lah sukar mane pun.ape yg penting tye diri sediri.yakin kan diri.Solat jgn la tinggal.

pagi2 tu bagi la kucupan mesra tuk pasanagn
..xsalah pun..itu salah satu untuk bahagia..kerana dgn itu pasangn akan dapat merasekan diri ni di hargai,disayangi.

Nak tambah lagi.kalau boleh tu kenyit2 la mate sekali sekale,nyanyi tuk die ke,gurau sende.jgn la asik bengis je muke balik keje..ceria2 sikit.

Pernah ke kite bertnye pasanagn apakah yg boleh buat untuk membahagiakan die?tepuk dade tye selere.

Ape2 pun berdoalah kepada Allah untuk pasangn dan anak2,memohon untuk kebahagian rumah tangga,keharmoni dalam hidup insyaAllah.firman Allah"Mohon lah kepada aku,nescaya akan aku kabul kan"
Tips Rumah tangga becirikan syurga

1.Meningkatkan ilmu pengetahuan pada seisi rumah itu.

2.Penghayatan agama yang berterusan.

3.Memastikan seisi rumahtangga dalam keadaan sihat sejah
tera dan aman damai.

4.Perlu adanya pengukuhan ekonomi.

5.Komunikasi yang cemerlang.


6.Wujudnya kemesraan antara suami dan isteri.

7.Suasana rumahtangga yang selesa.

Tips komunikasi keluarga cemerlang

1.Berkongsi melakukan tugasan di rumah

2.Berbincang dalam membuat perancangan sesama
ahli kelaurga atau sebelum membuat keputusan yang memberi kesan kepada keluarga

3.Menggunakan humor yang bersesuaian untuk mengurangkan ketegangan yang disebabkan oleh konflik yang mungkin berlaku.

4.Meraikan hari ulangtahun perkahwinan dan hari lahir bersama ahli keluarga.

5.Makan malam bersama.

6.Beribadah secara berjemaah.

7.Riadah bersama keluarga atau membawa keluarga pergi bercuti di tempat yang bersesuaian.


Tips komunikasi menigkatkan kearah kasih syg berkekalan

1.Berkongsi impian dan tugasan di rumah.

2.Tidak mudah dan tidak sesekali merasa kecewa walaupun menempuh cabaran dan masalah dalam rumahtangga.


3.tidak berdendam-kesumat antara satu sama lain.

4.Sentiasa memohon maaf dan memaafkan kesilapan masing-masing.

5.Sentiasa mencari emas dalam diri pasangan.

6.Menganggap pasangan sebagai kawan yang paling akrab.

7.Sentiasa bersolat jemaah dan saling doa mendoakan pasangan.

8.Berterus terang mengena
i perselisihan yang kecil untuk mengelakkan konflik yang lebih besar.

9.Memahami kepentingan hubungan seks.

10.Mencari perubahan untuk merangsang perubahan dalam rumahtangga.

Tips komunikasi cemerlang pasangan suami isteri.


1.Berdoa kepada Allah S.W.T untuk sentiasa disayangi oleh pasangan.

2.Sentuh dan tegur pasangan sebelum menyambung kerja lain apabila pasangan balik ke rumah.


3.Berlatih untuk menjadi pendengar yang baik.

4.Memberi pujian kepada pasangan mengenai penampilan masing-masing dan memberi galakan kepada perubahan yang cuba dibuat oleh pasangan.

5.Memujuk apabila pasangan marah atau berkecil hati

6.Ucapkan kata-kata syang atau romantik dua kali sehari.

7.Memberi perhatian terhadap perkara yang disampaikan oleh pasangan dengan tekun.

8.Peluk pasangan dengan penuh kasih sayang tujuh kali sehari.

9.Ucapkan terima kasih atas setiap khid
mat yang diberikan oleh pasangan.

10.Sentiasa memastikan bilik tidur dalam keadaan ke
mas seperti baru berkahwin.

Dgn tips2 ini..InsyaAllah dapatlah keluarga bahagia..

5 comments:

zafiqa said...

byk nye tips dik oi...
mana dpt ni...kucupan mesra??? kenyit2 mata??? hehehe kemain lg... ni bl akak nak merasa nasi minyaknye...
tp rasa kasih sayang dlm family harus ditunjukkan...jgn disimpan... harus dizahirkan supaya pasangan dan anak2 tahu yg mereka sgt dihargai dan disayangi...

hamba_yg_lemah said...

hehe..

mcm tu la nak lahirkan rase bahagia..hehe

sy dapat dari kemeterian melaka..tips2 tu..heheh

buttercup said...

ahemm.
nk kawen da ke?

hamba_yg_lemah said...

Salam..
emm buttercup

InsyaAllah sy khwen lepas raye..

Tp x tahu tahun bile..hehe..xde la..gurau je..

Maaf la ye..penulisan ni..bukan penulis die nak khwen..just untuk mengigatkan org yg berumah tangge tuk bahgaia..InsyaAllah mugkin tips2 ni dapat membantu..

ok saudari buttercup..

buttercup said...

yela saudara dot dot dot.